Dupa cum era de asteptat, schimbarile economice din 2023 – la pachet cu inflatia ce a determinat imprevizibilitatea preturilor – au impactat obiceiurile generale de consum. Astfel, romanii s-au concentrat in ultimele 12 luni pe urmarirea reducerilor sau platile in rate, cand a venit vorba despre achizitiile de haine ori incaltaminte.
Pentru a intelege mai bine maniera in care s-au modificat atat perceptia, cat si comportamentul romanilor fata de achizitiile vestimentare in ultimele 12 luni, GLAMI, platforma europeana lider in descoperirea modei, a derulat, in intervalul 5-9 ianuarie 2024, un sondaj cu ajutorul a 6,054 respondenti din randul vizitatorilor www.glami.ro, ca parte a analizei Year in Review.
Cresterea preturilor, considerabila de la an la an
Daca in 2022 procentul celor care simteau o usoara crestere a preturilor la haine, incaltaminte, accesorii era de 45%, in 2023 numarul persoanelor care catalogheaza majorarea preturilor la articolele de moda ca fiind considerabila a crescut cu 6% YoY (de la 32%, la 38%).
In fapt, 48% dintre participantii la studiu declara ca inflatia le-a influentat achizitiile fashion, fiind nevoiti sa cheltuiasca mai putin pentru imbracaminte si incaltaminte decat inainte. Actionand in consecinta, 61% au cumparat mai putin, 36% s-au concentrat pe reduceri, 16% si-au stabilit in avans bugete mai stricte, 12% au optat pentru magazine mai ieftine, 8% s-au orientat catre optiunile second-hand, iar alte cateva procente si-au vandut piese din garderoba ori le-au reciclat.
Printre solutiile cele mai populare se numara totusi preferinta pentru articolele vestimentare cu pret redus. 13% dintre participantii la sondaj spun ca achizitioneaza in prezent doar produse la reducere, iar 55% cumpara de obicei haine la promotie, reusind astfel sa nu exagereze in privinta sumelor investite.
Magazinele online, destinatiile preferate pentru shopping
Cand vine vorba despre locul preferat pentru cumparaturi fashion in ultimele 3 luni, 62% din romani aleg e-shopurile, 24% frecventeaza in mod egal magazinele virtuale si cele fizice, in timp ce doar 6% au o afinitate exclusiv pentru magazinele offline.
Aceste rezultate n-ar trebui sa ne mire, mai ales daca tinem cont de faptul ca 59% dintre respondenti considera mai comod sa probeze produse acasa si sa le returneze daca nu ii avantajeaza, pe cand doar 31% opteaza pentru probarea hainelor in magazinele fizice si achizitionarea lor daca sunt potrivite.
De altfel, printre avantajele cumparaturilor online identificate de participantii la sondaj se numara gama larga de branduri (49%), economia de timp (49%), preturile mai mici (38%), posibilitatea de a compara oferte (35%) sau oportunitatea de a filtra produsele si de a obtine recomandari in functie de stilul personal (32%).
Care a fost stilul vestimentar cel mai adoptat de romani in 2023? Ei bine, cel casual, in proportie de 54%. A urmat cel sport, cu 33%, iar in final cel de ocazie/formal, cu 9%. Imbracamintea sport n-a fost utila doar in cazul activitatilor fizice sau al celor turistice, ci a devenit si parte din tinutele zilnice pentru 89% dintre respondenti.
Romanii nu-si doresc sa faca rabat de la calitate
Desi bugetele lunare alocate achizitiilor vestimentare in 2023 au fost moderate (10% s-au incadrat intr-un buget sub 200 lei, 46% intre 200 – 500 lei, 23% intre 500 -1.000 lei, aproximativ 9% au depasit 1.000 de lei, 12% nu stiu exact), romanii nu si-au dorit sa faca rabat de la calitate.
Acest fapt este oglindit de disponibilitatea respondentilor de a investi in imbracaminte si incaltaminte de inalta calitate, in ciuda climatului economic actual. 34% afirma ca sunt mai dornici sa investeasca in articole premium (mai rezistente in timp), 31% resimt o dorinta la fel de mare ca in trecut si doar 22% nu mai sunt atat de atrasi de produsele in cauza.
De remarcat este si deschiderea romanilor spre metodele de plata in rate, care pot sprijini achizitiile costisitoare. Concret, 14% dintre romani au declarat ca au incercat deja acest mecanism, iar alti 24%, desi inca nu au apelat la acest sistem de plata, au afirmat ca planuiesc sa o faca.
Despre GLAMI
GLAMI Romania a fost lansata in iunie 2017. Cea mai importanta platforma online europeana de descoperire a modei are peste 400 de magazine partenere inregistrate pe www.glami.ro si peste
1 milion de produse de la aproape 12.000 de branduri. GLAMI se angajeaza sa dezvaluie date si informatii relevante despre starea sectoarelor de e-commerce in tarile in care opereaza, prin proiectul de analiza pe termen lung Fashion (Re)search.